Trwa modernizacja lotnictwa Policji. Po głośno komentowanym zakupie śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk przyszła pora na maszyny patrolowo-obserwacyjne. 1 lutego bieżącego roku wybór padł na Bell-407 najnowszej wersji GXi. Zastąpią one przestarzałe Mi-2.

 

Do niedawna Policja miała na stanie bardzo zróżnicowaną flotę statków powietrznych, z czego za nowoczesne lekkie maszyny patrolowo-obserwacyjne można uznać dwa śmigłowce Bell 206. Jeden z nich jest eksploatowany w Warszawie (poza tym ze stolicy operują także Bell-412, dwa W-3 Sokół i dwa Mi-8) a drugi w Sekcji Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji (SL KWP) w Łodzi. Oprócz tego w podobnej roli wykorzystywane są: pojedynczy W-3 Sokół SL KWP w Krakowie, oraz trzy Mi-2 SL KWP w: Szczecinie, Poznaniu i we Wrocławiu. Właśnie te trzy ostatnie wymagały pilnej wymiany.

Może Cię zainteresować:

Drony polecą poza zasięg wzroku. Nowe przepisy ULC

Drony polecą poza zasięg wzroku. Nowe przepisy ULC

Trwa modernizacja lotnictwa Policji. Po głośno komentowanym zakupie śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk przyszła pora na maszyny patrolowo-obserwacyjne. 1 lutego bieżącego roku wybór padł na Bell-407 najnowszej wersji GXi. Zastąpią one anachroniczne Mi-2. Czytaj dalej

Umowę o zakupie od producenta – firmy Bell Textron Helicopter – podpisał Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk 1 lutego 2019 r. Zakupu próbowano dokonać już w roku ubiegłym drogę otwartego przetargu. Na śmigłowce zaplanowano środki w wysokości 53 mln PLN, ale cena jedynej przedłożonej wówczas oferty złożonej przez spółkę Heli-Invest (na śmigłowce Airbus Helicopters H125 Écureuil) wyniosła za pierwszym razem 77, a za drugim 73 mln PLN. Z tej przyczyny zdecydowano się na zakup z wolnej ręki, podobnie jak wcześniej Black Hawki. Cena wyniosła ostatecznie prawdopodobnie nieco ponad 60 milionów PLN. Zakupu dokonano ze środków z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020”. Zgodnie z postanowieniami umowy producent dostarczy pierwszą maszynę do końca bieżącego roku a drugą do marca 2020 r.

Może Cię zainteresować:

Policjanci z kolejnych garnizonów otrzymują kamery osobiste

Policjanci z kolejnych garnizonów otrzymują kamery osobiste

Trwa modernizacja lotnictwa Policji. Po głośno komentowanym zakupie śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk przyszła pora na maszyny patrolowo-obserwacyjne. 1 lutego bieżącego roku wybór padł na Bell-407 najnowszej wersji GXi. Zastąpią one anachroniczne Mi-2. Czytaj dalej

Bell 407 to konstrukcja wywodząca się od legendarnego Bella 206 JetRanger, a zatem podobna do maszyn już przez Policję używanych. Wersja 407NXi to z kolei najnowszy jej wariant, który po raz pierwszy został zaprezentowany na targach HeliExpo w marcu 2018 r. Wśród jej zalet można wymienić wyposażenie w awionikę Garmin G1000H NXi zapewniającą załodze dobrą świadomość sytuacyjną. Zapewniają ją nowe wskaźniki o większej rozdzielczości i szybszy komputer pokładowy umożliwiający sprawniejsze wyświetlanie map, wymianę danych z urządzeniami mobilnymi jak smartfony czy tablety, z których można min. załadować plan lotu. Śmigłowiec napędza silnik Rolls-Royce M250-C47E/4 wyposażony w elektroniczny układ sterowania FADEC i zapewniający wysoka prędkość przelotową wynoszącą 246 km/h. Uniwersalność maszyny została zwiększona także poprzez dodanie haka ładunkowego pozwalającego na przenoszenie do 1,4 tony ładunku na zawiesiu zewnętrznym. Oprócz tego lekkie śmigłowce mają otrzymać specjalistyczne wyposażenie zgodne ze specyficznymi wymaganiami Policji.

ms, fot. Bell